![]() |
![]() |
|
| مخصوص دانشجویان عمران ومعماری |
|
کلیات
قبل از اقدام به پی سازی ساختمان باید اطمینان حاصل گردد که در طرح و محاسبات نکات زیر رعایت شده باشد : الف – نشست زمین بر اثر تغییر سطح ایستایی ب – نشست زمین ناشی از حرکت ولغزش کلی در زمینهای ناپایدار پ – نشست ناشی از ناپایداری زمین بر اثر گود برداری خاکهای مجاور و حفر چاه. ت – نشست ناشی از ارتعاشات احتمالی که از تاسیسات خود ساختمان با ابنیه مجاور آن ممکن است ایجاد شود. تعیین تاب فشاری زمین :... برای مطالعه ی کامل متن روی ادامه ی مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب |
|
+ نوشته شده در
جمعه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۰ساعت 12:11 توسط رضاعظیمی |
|
|
کلیات
قبل از اقدام به پی سازی ساختمان باید اطمینان حاصل گردد که در طرح و محاسبات نکات زیر رعایت شده باشد : الف – نشست زمین بر اثر تغییر سطح ایستایی ب – نشست زمین ناشی از حرکت ولغزش کلی در زمینهای ناپایدار پ – نشست ناشی از ناپایداری زمین بر اثر گود برداری خاکهای مجاور و حفر چاه. ت – نشست ناشی از ارتعاشات احتمالی که از تاسیسات خود ساختمان با ابنیه مجاور آن ممکن است ایجاد شود. تعیین تاب فشاری زمین :... برای مطالعه ی کامل متن روی ادامه ی مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب |
|
+ نوشته شده در
جمعه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۰ساعت 12:10 توسط رضاعظیمی |
|
|
آزمایش تعیین درصد رطوبت (Moisture Test)
3- به کمک یک ترازو، جرم ظرف و خاک مرطوب (Mwc) را اندازه گیری نمایید. سپس ظرف و خاک مرطوب را به مدت 12 تا 16 ساعت در آون قرار دهید و با درجه حرارت 5±110 درجه سانتیگراد آنرا خشک کنید. درجه حرارت 110 درجه سانتیگراد از آنجایی انتخاب شده است که کمی از نقطه جوش آب بالاتر است.
4- ظرف و خاک را از آون خارج کنید و توسط یک ترازو، جرم ظرف و خاک خشک (Mdc) را اندازه بگیرید. اکثر ترازوهای جدید نسبت به تغییرات حرارتی غیر حساس هستند، لذا ظرف و خاک خشک را میتوان مستقیماً روی ترازو قرار داد. چنانچه ترازوی مورد استفاده، به درجه حرارتحساس باشد قبل از قراردادن نمونه خاک در ترازو میتوان از یک دسیکاتور جهت رساندندمای خاک خشک به دمای اتاق استفاده نمود.
ج ـ محاسبات درصد رطوبت (w ) خاک به عنوان جرم آب موجود در خاک (Mw) تقسیم بر جرم خشک (Ms) تعریفشده و بر حسب "درصد" بیان میشود: که در آن Mw= جرم آب موجود در خاک Ms= جرم خاک خشک Mc= جرم ظرف خالی Mwc= جرم ظرف بعلاوه خاک مرطوب Mdc= جرم ظرف بعلاوه خاک خشک مقدار درصد رطوبت خاک غالباً بر حسب نزدیکترین 1/0 یا 1 درصد بیان میشود. درصد رطوبت خاک میتواند بین 0 تا 1200 درصد متغیر باشد. درصد رطوبت صفر بیانگر یک خاک خشک است. نمونهای از یک خاک خشک، شن یا ماسه تمیز در شرایط آب و هوایی بسیار گرم است. خاکهای آلی بیشترین درصد رطوبت را دارند.
بر اساس Rollings and Rollings (1996) اشتباهات معمول آزمایشگاهی در مورد آزمایش درصد رطوبت بشرح زیر است:
1- استفاده از ترازوی کالیبره نشده یا بد کالیبره شده.
2- از دست رفتن خاک بین توزین اولیه و ثانویه. 3- از دست رفتن رطوبت نمونه قبل از توزین اولیه. 4- اضافه شدن رطوبت به نمونه پس از خشک کردن و قبل از توزین ثانویه. 5- دمای نامناسب آون، نمونه خیلی کوچک یا وزن غلط ظرف.
6- خارج نمودن نمونه از آون قبل از دستیابی به وزن خشک ثابت. 7- توزین نمونه هنگامیکه هنوز داغ است (برای ترازوهای حساس به دما). اشتباه معمول دیگر لبریز کردن آون با نمونههای خاک است. در چنین شرایطی جریان هوا محدود شده و احتمال اینکه نمونهها بطور کامل خشک نشوند وجود دارد.
ه ـ جامدات محلول
چنانکه قبلاً ذکرگردید، دمای استاندارد جهت خشک نمودن خاک 110 درجه سانتیگراد میباشد. شکل شماره 1، درصد رطوبت خاکها را در دماهای مختلف نشان میدهد. دادههای آزمایش حاصل از پنج آزمایش مختلف در شکل 3-3 نمایش داده شده و ذیلاً هر یک بطور جداگانه مورد بررسی قرار میگیرند.
2- رس آبی بوستون : درصد رطوبت این خاک حدوداً 33 درصد است.
3- رس لدا : درصد رطوبت این خاک بهنگام خشک نمودن در درجه حرارت درجه 110 سانتیگراد، 45 درصد میباشد و تحت حرارت 200 درجه سانتیگراد تا 46 درصد افزایش مییابد. حساسیت این خاک تحت دمای آزمایش متجاوز از110 درجه سانتیگراد، به مقدار اندکی افزایش مییابد. 4- رس مکزیکوسیتی : درصد رطوبت این خاک به دمای آزمایش خیلی حساس میباشد. برای مثال، در دمای110 درجه سانتیگراد، درصد رطوبت 345 درصد میباشد. در حالیکه تحت دمای190 درجه سانتیگراد، درصد رطوبت 380 درصد میباشد. (1944) Rutledge خاطر نشان میسازد که رس مکزیکوسیتی دارای ساختار متخلخلی از کانیهای رسی، میکروفسیلها و دیاتومها میباشد. دیاتومها اساساً پوستههای توخالی سیلیسی هستند که حاوی آب میباشند. بنابراین در دماهای بالاتر آب بیشتری از درون دیاتومها و میکروفسیلها خارج میشود که منجر به درصد رطوبت بالاتری میشود.
|
|||||||||
|
+ نوشته شده در
جمعه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۰ساعت 11:39 توسط رضاعظیمی |
|
|
الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویتکننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوقالعاده افزایش مییابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک مادة شکلپذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم میآورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربهای به راحتی از هم پاشیده نمیشود. شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفتة این تکنولوژی میباشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در ترکیب کاهگل شدهاند.
امروزه با استفاده از انواع الیاف شیشه، پلیپروپیلن، فولاد و بعضاً کربن، تولید انواع بتنهای کامپوزیتی در کاربردهای مختلف صنعتی ممکن گردیده و بهکارگیری آنها درکشورهای پیشرفتة دنیا مورد قبول بخش ساختمان و عمران واقع شده است. بتن الیافی خواص مناسبی همچون شکلپذیری بالا، مقاومت فوقالعاده، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن را دارا میباشد که متناسب با آنها میتوان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت. به طور مثال در ساخت کف سالنهای صنعتی، میتوان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سود جست این نوع بتن از بهترین مصالح مورد استفاده در ساخت بناهای مقاومبهضربه، همچون سازه پناهگاهها و انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار میرود و بنای شکل گرفته از بتن، قابلیت فوقالعادهای در جذب انرژی ضربه دارد. همچنین در ساخت باند فرودگاهها به خوبی میتوان از این نوع بتن کمک گرفت. موارد دیگری از به کارگیری این بتن، ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانلهای سایبان و یا پاشش بتن روی سطوح انحنادار همچون تونلها میباشد. بهکارگیری این بتن در بنای یک سازه علاوه بر موارد یاد شده از مزایایی همچون عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا نیز برخوردار است. اما از آنجا که نحوه قرار گرفتن الیاف داخل بتن کاملاً تصادفی میباشد، از این بتن معمولاً نمیتوان به نحو مطلوبی در ساخت تیرها و ستونها بهره گرفت و در این نوع سازهها استفاده از روش سنتی و شبکهبندی فولادی بهصرفهتر و مناسبتر میباشد. لازم است به این نکته توجه شود که ناکارآمدی یک تکنولوژی جدید در نقاط ضعف خود نباید مانع نادیده گرفتن کاربردهای مناسب آن در نقاط قوت آن و عدم توجه به آن گردد |
|
+ نوشته شده در
جمعه بیست و یکم مرداد ۱۳۹۰ساعت 11:29 توسط رضاعظیمی |
|
|
همانطوری که مستحضر هستید تقریبا در تمامی زلزله های بزرگ ، تخریب پلها در اثرفرو ریزش پایه ها مشاهده شده است . آسیب دیدگی پل ها در زلزله های سال 1994 نورتریج در آمربکا و سال 1995 کوبه ژاپن ثابت کردند که معیار تأمین مقاومت هرگز برای تضمین ایمنی پل ها و عملکرد مناسب آنها در حین زلزله به تنهایی ، کفایت نمی کند . تا کنون تحقیقات بسیاری با هدف یافتن روش های منطقی برای محافظت از پل ها در زلزله های شدید انجام شده است که در این میان جداسازی لرز ه ای (LRB ) تنها راه حل مناسب برای کاهش نیروهای ناشی از زلزله تا حد ظرفیت الاستیک پایه ها ست . به این ترتیب پایه های پل از ورود به ناحیه غیر خطی مصون مانده که این به معنای سالم ماندن سازه پل در حین زلزله است. ایده اصلی درجداسازی لرز ه ای ،کاهش فرکانس پایه ارتعاش سازه و رساندن آن به مقداری کمتر از فرکانس های حاوی انرژی غالب زلزله است . به بیانی دیگر جداسازی لرزه ای، پریود ارتعاشی سازه پل را افزایش داده و آن را از پریو د های حاوی انرژی غالب زلزله دور می کند و به این ترتیب انرژی ورودی به پایه ، ناشی از زلزله، با جداسازی لرز ه ای کاهش می یابد . دیگر مزیت جداسازی لرز ه ای فراهم کر دن وسیله ای جهت اتلاف انرژی است که انرژی وارد شده به سازه در نقاط معدود و به صورت کنترل شده ، اتلاف شود . به این ترتیب تخریب و آسیب دیدگی در نقاط خاص و معدود متمرکز شده وامکان تعویض این قطعات پس از زلزله وجود خواهد داشت.
|
|
+ نوشته شده در
دوشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۰ساعت 19:32 توسط رضاعظیمی |
|
|
کمانش در ستونها پیش از هرچیز به ضریب لاغری ستون λ بستگی دارد. ضریب لاغری عبارت است از نسبت طول مهار نشده ستون به شعاع ژیراسیون. در حالت ایدهآل که هیچگونه بار جانبی و خروج از محوریت بار وجود نداشته باشد، میزان بار بحرانی یک ستون فولادی از رابطه زیر بهدست میآید.
در فرمول فوق K ضریب طول موثر ستون بوده و براساس شرایط تکیه گاهی در بالا و پایین ستون با مقادیر زیر جایگزین میشود.
همچنین در معادله فوق E مدول الاسیسیته ی فولاد مصرفی، I ممان اینرسی مقطع و L طول مهار نشده ستون میباشند. |
|
+ نوشته شده در
دوشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۰ساعت 19:17 توسط رضاعظیمی |
|
|
کمانش در علم مقاومت مصالح، به رفتاری گفته میشود که معمولاً از عضو تحت فشار (ستون ودیواربرشی و...) سر میزند. اعضای تحت فشار یک سازه، پیش از رسیدن به حداکثر مقاومت فشاری و در حقیقت پیش از شکست تحت اثر تنش تسلیم فشاری، تحت اثر پدیده کمانش دچار شکست خواهند گردید. هرچه ستون بلندتر و سطح مقطع کوچکتری داشته باشد(ستون لاغر)، زودتر تحت اثر پدیده کمانش تسلیم میگردد.
|
|
+ نوشته شده در
دوشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۰ساعت 19:15 توسط رضاعظیمی |
|
|
پایداری سازهها از مهمترین دروس مهندسی سازه است که بحث اصلی آن کمانش سازه هاست. کمانش پدیده ای است که طی آن سازه قبل از رسیدن به مرز تسلیم دچار تغییر شکل و ناپایداری می شود. کمانش اغلب در مورد ستونها بحث میشود ولی دیگر سازهها نظیر تیرستونها قابها صفحات و پوستهها نیز دچار کمانش میشوند. دروس پیش نیاز درس پایداری سازهها می تواند شامل تحلیل سازهها مقاومت مصالح تئوری الاستیسیته و تئوری صفحات و پوستهها باشد.
|
|
+ نوشته شده در
دوشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۰ساعت 19:1 توسط رضاعظیمی |
|
|
صفحه نخست پروفایل مدیر وبلاگ پست الکترونیک آرشیو عناوین مطالب وبلاگ |
| درباره وبلاگ |
این وبلاگ مختص به مهندسان عمران ومعماری ومقالات واطلاعات این رشته ی مهم واساسی میباشد.
رضا عظیمی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته ی مهندسی عمران در تاریخ1389/08/15اقدام به ایجادای وبلاگ نموده ام امیدوارم مطالب آن موردتوجه وعنایت شماعزیزان قراربگیرد |
| برچسبها |
|
دانلود (1) پلان (1) دانشجو (1) روز (1) کف منزل (1) تاج محل (1) طراحی پلان (1) نرم افزارهای عمران (1) دانلود نرم افزارهای عمرانی (1) روزدانشجو (1) |
|
RSS
|